Kolme kesää kaupan kassalla on avannut mulle oven (a)asiakaspalvelun ihmeelliseen maailmaan. Onneksi meille aspoille on olemassa toi aasiakas.net -sivusto, mistä voi hakea vertaistukea. Nyt tuon sivuston hulvattomimmat tarinat on koottu yksiin kansiin Lauri Luomasen kirjaan Aasiakas ei ole koskaan oikeassa.

Me kaikki olemme kohdanneet heitä kauppojen kassoilla, hedelmäosastoilla ja ravintoloissa. He vaativat kohtuuttomia, kysyvät tyhmiä tai eivät yksinkertaisesti ymmärrä. Aasiakas ei ole koskaan oikeassa sisältää kauppojen, ravintoloiden, hotellien, kioskien ja puhelinkeskusten työläisten hulvattomia kertomuksia mieleenpainuvimmista työpäivistään. Tarinat on jaoteltu aloittain, ja mukana on myös julkisuuden henkilöille omistettu "Ettekö te tiedä kuka minä olen?" -osio.

Ruokakauppojen, kodinkonemyymälöiden, hotellien ja ravintoloiden työntekijöiden kummallisimmat ja hervottomimmat tarinat on kerätty rakastetulta, useita tuhansia klikkauksia viikossa keräävältä Aasiakas.net-nettisivustolta, jonne asiakaspalvelijat saavat purkaa sydäntään. Sivuston luoja Lauri Luomanen on itsekin asiakaspalvelija, joka perusti foorumin terapiaksi itselleen ja kohtalotovereilleen. Aasiakas ei ole koskaan oikeassa sisältää sivuston sadoista kirjoituksista hauskimmat ja älyvapaimmat asiakaskokemukset.

Kirjan luettua laitoin kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja kiitin aiempien kesien asiakkaita siitä, etteivät nämä ole niitä pahimman luokan aaseja vaan tarkemmin ajatellen ihan mukavia ihmisiä. Joidenkin tarinoiden kohdalla nimittäin mietin, mitä varten tuollaset ihmiset saa edes kulkea vapaana.

Hauskaa luettavaa, joskin kirjasta jäi puuttumaan se jokaisen kassatyöntekijän inhokki: kun skanneri ei suostu lukemaan viivakoodia niin miksi, oi miksi, jokaisen asiakkaan täytyy aina letkauttaa leikkisästi "toi on siis ilmainen"